قران کریم:
۞در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ ۞
Friday, 3 December , 2021
امروز : جمعه, ۱۲ آذر , ۱۴۰۰ - 28 ربيع ثاني 1443
  پرینتخانه » کشکول تاریخ انتشار : 15 می 2019 - 1:09 |

اثبات وجود خدا

براهین اثبات وجود خداوند ۱:برهان فطرت هر انسانی به طبع وفطرت خود توجه به سوی خدا دارد. هنگامی که کسی کودکی را اذیت می کند ٰکودک از روی فطرت فریاد مادر مادر می کند . هنگامی هم که فرد دچار مشکلات می شود ودر بلا ها فرو می رود وخود را مضطر وبیچاره می بیند […]

اثبات وجود خدا

براهین اثبات وجود خداوند

۱:برهان فطرت

هر انسانی به طبع وفطرت خود توجه به سوی خدا دارد.

هنگامی که کسی کودکی را اذیت می کند ٰکودک از روی فطرت فریاد مادر مادر می کند .

هنگامی هم که فرد دچار مشکلات می شود ودر بلا ها فرو می رود وخود را مضطر وبیچاره می بیند فریاد خدا خدا می زند.

متأسفانه حب دنیا و وفور نعمت است که برخی را از دیدن این حقیقت کور کرده است و یا آنکه تبلیغات و عوامل خارجی مانع فطرت گشته اند لذا وقتی که برای انسان از تمام جهت انقطاع حاصل شود فطرت نیز خود به خود ظهور پیدا می کند.

چند مثال در مورد اینکه فطرت انسان خدایی است:

کسی که از شدت بیماری ودرد به خود می پیچد و دکترها هم از درمان او قطع امید کرده اند تنها امیدش به سوی یک نیروی غیب و یک قدرت مطلقی است که همان خداوند است.
مسافرانی که در هواپیما یا کشتی هستند و خطر بزرگی مثل سقوط یا غرق شدن برای آنها به وجود آمده است و از همه جا قطع امید کرده اند ولی امیدشان به سوی یک نیروی مطلق غیبی است که همان خداوند است

۲:برهان اثر

از راه نشانه و اثر پی به مؤثر بردن امری مسلم است

همه افراد حهان بر این برهان اعتراف دارند.

هر بنیان وساختمانی دلالت بر سازنده آن میکند.

اگر ما رد پایی را ببینیم پی می بریم که عابری از اینجا عبور کرده است.

وجدان اجازه نمی دهد که انسان انکار حق کند وحق را منکر شود.

چند مورد از اثرات عالم که دلالت بر مؤثری توانا می کند:

چه کسی آب را از آسمان برای مخلوقات فرو می فرستد؟
چه قدرتی در تخم پرندگان و چه نیرویی در لعاب زرد و سفید این تخم است که پرندگان زیبا و رنگارنگ بیرون می آورد؟آیا غیر از خداوند کسی قادر بر انجام این کار می باشد؟
این همه دست وصورت را چه دست توانایی خلق کرده است؟
چه خلاقی است که این همه صدا های مختلف را خلق کرده است؟
کدام قادر حکیم این همه رنگ ها را به وجود آورده است؟

نتیجه گیری :همه موجودات عالم اثر می باشند و اثر باید از وجود تولید شود و عدم نمی تواند چیزی را به وجود آورد وهر اثری دلالت بر مؤثرش می کند که آنرا ایجاد کرده است در نتیجه همه موجودات جهان اثرند و مؤثر اصلی آنها یکی است

۳:برهان حرکت
حرکت هر چیزی خارج از وجود است و نیاز به یک محرک خارجی دارد و نزد عقل محال است که هر موجودی خود به خود حرکت کند.و حرکت از ناحیه محرک می باشد.
وسایلی مثل هواپیما یا اتوموبیل بدون محرک قابل حرکت نمی باشد وجهان هم بدون محرک قابل حرکت نمی باشد .

در جایی که محرک قابل مشاهده می باشد هیچ عاقلی منکر آن نمی شود.اما در جایی که محرک قابل دیدن نیست باید با دیده ی عقل مشاهده شود و با نیروی عقل آزاد آن را درک کردٰ اما متأسفانه غالبا بشر چیزی را که نمی داند منکر می شود.

دو مثال در اثبات این برهان:
پیرزنی گفت این چرخ ریسندگی بدون حرکت من به کار نمی افتد آیا چرخ فلک با این همه عظمت بدون محرک می چرخد؟
حرکت هواپیما در هوا و کشتی در آب و اتوموبیل روی سطح زمین دلالت بر محرک می کند ٰآیا حرکت این همه ستارگان وکهکشان ها دلالت بر محرک نمی کند؟

نتیجه گیری:

جهان متحرک است ٰ وهر متحرکی دلالت بر محرک می کند پس جهان دلالت بر محرک می کندو آن هم قدرتی ما فوق قدرت طبیعت است که قدرت خداوند است.

۴:برهان امکان ووجوب

هر تصوری در ذهن وجود دارد اگر به خارج از ذهن انتقال داده شود از سه حالت بیرون نیست:

۱٫ممتنع الوجود: وقوع و وجودش در جهان ذاتا محال است.

۲٫واجب الوجود : وجودش در خارج حتمی و ثابت است و نبود او محال است به گونه ای که اگر نباشد این جهان نیز وجود نخواهد داشت

۳٫ممکن الوجود:نه وجودش در خارج حتمی است و نه نبودش محال است یعنی طوری نیست که حتما باید در این جهان وجود داشته باشد به گونه ای نیست که اگر وجود نداشته باشد این جهان هم وجود نخواهد داشت

علت به وجود آمدن ممکن الوجود از سه حالت بیرون نیست:

یا خود ممکن الوجود است که در این صورت دور پیش می آید و دور هم عقلا محل است یا علت به وجود آمدن ممکن الوجود ممتنع الوجود است که این هم عقلا محال است چون کسی که وجود ندارد چگونه می تواند چیزی را به وجود بیاورد و وقتی که این دو. رد شدند یک علت بیشتر نمی ماند و آن هم واجب الوجود است که علت به وجود آمدن موجودات می باشد.

چرا دور محال است؟

اولا دور یعنی به خود برگشتن و یا توقف وجود شیء بر خودش

دور بر دو قسم است :یا بی واسطه است یعنی هر موجودی خود را به وجود آورده است که این محال است چون به عنوان مثال اگر کسی بیست سال سن دارد چگونه می تواند بگوید خود را به وجود آورده در حالی که این فرد سی سال قبل وجود نداشته بود.قسم دوم دور با واسطه است و این محال است چون نمی شود گفت الف هم علت به وجود آمدن ب است و هم معلول ب است مثلا نمی شود یک فرزند در عین اینکه فرزند است برای یک پدر در همان حال پدر باشد برای همان فرد.

۵:برهان اعجاز و دعا

فعلا تنها معجزه ای که از جانب خدا باقی مانده است قرآن می باشد که قرآن برای اثبات اعجاز خود و دین اسلام دو دلیل محکم ومتقن و دندان شکن ارائه کرده است که کسی نمی تواند در آن تردید کند:

دشمنان هم هزینه های زیادی خرج کرده اند تا اعجاز قرآن را از بین ببرند ولی خسارت های مالی وجانی زیادی را دیدند و نتوانستند این نور را خاموش کنند.
حال دو دلیلی که قرآن ارائه کرده است:

یکی این که قرآن مدعی است که محتوایش الهی و آسمانی است و از ما وراءالطبیعت نشأت گرفته است و دست بشر در آن دخالتی نداشته است چون اگر چیزی مادی و طبیعی بود بشر می توانست مثل آن را بیاورد خود خدا هم در قران در چند جای مختلف آن فرموده که اگر می توانید مثل آن را بیاورید یا گفته اگر می توانید ده سوره مثل آنرا بیاورید و در جای دیگر گفته اگر می توانید یک سوره مثل آن را بیاورید ولی کسی نتوانسته حتی یک آیه مثل آن را بیاورد.

یکی دیگر از دلایل قرآن این است که قرآن فرمان مباهله داده است و به پیروان حق گفته که در مقابل منکران دین اسلام مباهله کنند

اگر منکران جرأت می کنند بیایند و مباهله کنند .همین سیاست قرآن دلیل بر حقانیت قرآن است که از طرف خداوند نازل شده است و این وعده را داده که حق را طرفداری کند.

.

| منبع خبر : سایت ایران اسلامی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.