قران کریم:
۞در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ ۞
Wednesday, 25 November , 2020
امروز : چهارشنبه, ۵ آذر , ۱۳۹۹ - 10 ربيع ثاني 1442
  پرینتخانه » معاد تاریخ انتشار : 28 آگوست 2020 - 1:35 |

شفاعت قسمت ۳

بسم الله الرحمن الرحیم توضیح داده شد که شفاعت از منظر قرآن، سنت ناشناخته ای نیست و برخی آیات قرآن صراحتا به آن اشاره کرده اند. حال می خواهیم بدانیم آیا در روایات نیز به آن اشاره شده یانه؟ پاسخ: احادیث اسلامى و شفاعت‏ در روایات اسلامى نیز تعبیرات فراوانى مى‏بینیم که مکمل مفاد آیات […]

شفاعت قسمت ۳

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح داده شد که شفاعت از منظر قرآن، سنت ناشناخته ای نیست و برخی آیات قرآن صراحتا به آن اشاره کرده اند. حال می خواهیم بدانیم آیا در روایات نیز به آن اشاره شده یانه؟

پاسخ:

احادیث اسلامى و شفاعت‏

در روایات اسلامى نیز تعبیرات فراوانى مى‏بینیم که مکمل مفاد آیات مذکور است و گاهى صریحتر از آن، از جمله:

۱- در تفسیر” برهان” از امام کاظم ع از على ع نقل شده که مى‏فرماید:

از پیامبر ص شنیدم”

شفاعتى لاهل الکبائر من امتى …

“:” شفاعت من براى مرتکبین گناهان کبیره است” راوى حدیث که ابن ابى عمیر است مى‏گوید:

از امام کاظم ع پرسیدم چگونه براى مرتکبان گناهان کبیره شفاعت ممکن است در حالى که خداوند مى‏فرماید:” وَ لا یَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضى‏” مسلم است کسى که مرتکب کبائر شود مورد ارتضاء و خشنودى خدا نیست.

امام ع در پاسخ فرمود:” هر فرد با ایمانى که مرتکب گناهى مى ‏شود طبعا پشیمان خواهد شد و پیامبر ص فرموده پشیمانى از گناه توبه است … و کسى که پشیمان نگردد مؤمن واقعى نیست، و شفاعت براى او نخواهد بود و عمل او” ظلم” است، و خداوند مى‏ فرماید: ظالمان دوست و شفاعت کننده‏اى ندارند”[۱].

مضمون صدر حدیث این است که شفاعت شامل مرتکبان کبائر مى ‏شود.

ولى ذیل حدیث روشن مى‏ کند که شرط اصلى پذیرش شفاعت واجد بودن ایمانى است که مجرم را به مرحله ندامت و خود سازى و جبران برساند، و از ظلم و طغیان و قانون شکنى برهاند .

۲- در کتاب کافى از امام صادق ع در نامه‏اى که به صورت متحد المال براى اصحابش نوشت چنین نقل شده:

” من سره ان ینفعه شفاعه الشافعین عند اللَّه فلیطلب الى اللَّه ان یرضى عنه‏

” لحن این روایت نشان مى ‏دهد که براى اصلاح اشتباهاتى که در زمینه شفاعت براى بعضى از یاران امام خصوصا و جمعى از مسلمانان عموما رخ داده است صادر شده، و با صراحت شفاعتهاى تشویق کننده به گناه در آن نفى شده است و مى‏ گوید” هر کس دوست دارد مشمول شفاعت گردد باید خشنودى خدا را جلب کند”[۲].

۳- باز در حدیث پر معنى دیگرى از امام صادق ع مى‏خوانیم:”

اذا کان یوم القیامه بعث اللَّه العالم و العابد، فاذا وقفا بین یدى اللَّه عز و جل قیل للعابد انطلق الى الجنه، و قیل للعالم قف تشفع للناس بحسن تادیبک لهم‏

“:” در روز رستاخیز خداوند” عالم” و” عابد” را بر مى‏انگیزد به عابد مى‏ گوید تنها به سوى بهشت رو اما به عالم مى‏ گوید براى مردمى که تربیت کردى شفاعت کن”!

در این حدیث پیوندى در میان” تادیب عالم” و شفاعت او نسبت به شاگردانش” که مکتب او را درک کرده ‏اند دیده مى ‏شود که مى ‏تواند پرتوى به روى بسیارى از موارد تاریک این بحث بیفکند.

بعلاوه اختصاص شفاعت کردن به عالم و نفى آن از عابد نشانه دیگرى است از این که شفاعت در منطق اسلام یک مطلب قرار دادى و یا پارتى ‏بازى نیست بلکه یک مکتب تربیتى است و تجسمى است از تربیت در این جهان.

۴-در مسند احمد،سنن نسایی،سنن دارمی(این سه منبع مهم اهل سنت)روایت شده که پیامبر فرمود:

اعطیت خمسا…واعطیت الشفاعه،فادّخرتُها لاُمّتی فهی لمن لا یُشرکُ باالله شیئاً

«خداوند بزرگ پنج امتیاز به من عطاکرده…که یکی از آنها شفاعت است وآن را برای امت خود نگاه داشته ام،شفاعت برای کسانی است که شریکی برای خداوند قائل نباشند و شرک نورزیده باشند.»

۵-باز در منابع اهل سنت حدیثی را می آوریم:در سنن ترمذی و سنن دارمی آمده که پیامبر فرمود:

انا اوّل شافع و اوّل مشفّع

روایات در زمینه شفاعت به این مقدار ختم نمی شود و روایات متعدد شرایط گوناگون آن را بیان کرده اند در بیان و دقت در آنها غوری عظیم  در روایات می طلبد که در این مختصر نمی گنجد برای نمونه فقط در کتاب منشور جاوید ج۸صص۱۷۸-۱۵۵ قریب به یک صد روایت آمده.(تذکر:تعداد مجلدات و صفحات کتب در نشر های متفاوت باهم فرق دارد)

منابع:۱-تفسیر نمونه ج۱ص۲۳۰-۲۳۱

۲-شفاعت وزیارت(برگرفته از آثار آیت الله سبحانی)

۳-موسسه کامپیوتری نور،نرم افزارهای علوم اسلامی

نویسنده : سید احمد افراه | منبع خبر : سایت ایران اسلامی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.