قران کریم:
۞در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ ۞
Wednesday, 25 November , 2020
امروز : چهارشنبه, ۵ آذر , ۱۳۹۹ - 10 ربيع ثاني 1442
  پرینتخانه » کشکول, معاد تاریخ انتشار : 25 اکتبر 2019 - 13:51 |

شفاعت چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم   کلمه” شفاعت” از ریشه” شفع” بمعنى (جفت) و” ضم الشی‏ء الى مثله” گرفته شده، و نقطه مقابل آن” وتر” به معنى تک و تنها است، سپس به ضمیمه شدن فرد برتر و قوی ترى براى کمک به فرد ضعیف ‏تر اطلاق گردیده است و این لفظ در عرف و شرع […]

شفاعت چیست؟

بسم الله الرحمن الرحیم

 

کلمه” شفاعت” از ریشه” شفع” بمعنى (جفت) و” ضم الشی‏ء الى مثله” گرفته شده، و نقطه مقابل آن” وتر” به معنى تک و تنها است، سپس به ضمیمه شدن فرد برتر و قوی ترى براى کمک به فرد ضعیف ‏تر اطلاق گردیده است و این لفظ در عرف و شرع به دو معنى متفاوت گفته می شود:

الف : شفاعت در لسان عامه به این گفته مى‏ شود که شخص شفیع از موقعیت و شخصیت و نفوذ خود استفاده کرده و نظر شخص صاحب قدرتى را در مورد مجازات زیردستان خود عوض کند.

گاهى با استفاده از نفوذ خود یا وحشتى که از نفوذ او دارند و زمانى با پیش کشیدن مسائل عاطفى و تحت تاثیر قرار دادن عواطف طرف.

و زمان دیگرى با تغییر دادن مبانى فکرى او، درباره گناه مجرم و استحقاق او، و مانند اینها …

بطور خلاصه شفاعت طبق این معنى هیچگونه دگرگونى در روحیات و فکر مجرم یا متهم ایجاد نمى‏ کند، تمام تاثیرها و دگرگونی ها مربوط به شخصى است که شفاعت نزد او مى‏ شود. این نوع شفاعت در بحثهاى مذهبى مطلقا معنى ندارد، زیرا نه خداوند اشتباهى مى‏ کند که بتوان نظر او را عوض کرد، و نه عواطفى  انسانی دارد که بتوان آن را برانگیخت، و نه از نفوذ کسى ملاحظه مى‏ کند و وحشتى دارد و نه پاداش و کیفرش بر محورى غیر از عدالت دور مى‏ زند.

مفهوم دیگر شفاعت بر محور دگرگونى و تغییر موضع” شفاعت شونده” دور مى‏ زند، یعنى شخص شفاعت شونده موجباتى را فراهم مى‏ سازد که از یک وضع نامطلوب و درخور کیفر بیرون آمده و به وسیله ارتباط با شفیع، خود را در وضع مطلوبى قرار دهد که شایسته و مستحق بخشودگى گردد، و همانطور که خواهیم دید ایمان به این نوع شفاعت در واقع یک مکتب عالى تربیت و وسیله اصلاح افراد گناهکار و آلوده، و بیدارى و آگاهى است، و شفاعت در منطق اسلام از نوع اخیر است.

و خواهیم دید که تمام ایرادها، خرده‏گیریها، و حمله ‏ها همه متوجه تفسیر اول براى شفاعت مى ‏شود، نه مفهوم دوم که یک معنى منطقى و معقول و سازنده است.

این بود تفسیر اجمالى شفاعت در دو شکل” تخدیرى” و” سازنده”.

شفاعت در عالم تکوین:

آنچه در مورد شفاعت به تفسیر صحیح و منطقى آن گفتیم در جهان تکوین‏ و آفرینش (علاوه بر عالم تشریع) نیز فراوان دیده مى‏ شود، نیروهاى قویتر این جهان به نیروهاى ضعیفتر ضمیمه شده و آنها را در مسیر هدفهاى سازنده پیش مى‏ برند، آفتاب مى‏ تابد و باران مى‏ بارد و بذرها را در دل زمین آماده مى‏ سازد تا استعدادهاى درونى خود را به کار گیرند، و نخستین جوانه حیات را بیرون فرستند پوست دانه ‏ها را بشکافند و از ظلمتکده خاک سر بر آورده به سوى آسمان که از آن نیرو دریافت داشته ‏اند پیش بروند.

توجه:علامه طباطبایی درزمینه شفاعت در تکوین و تشریع توضیح مفصلی داده اند(ر.ک:

ترجمه تفسیر المیزان ج۱ص۲۴۱)

 

منبع:تفسیر نمونه ج۱ص۲۲۴-۲۲۶

 

نویسنده : سایت ایران اسلامی | منبع خبر : سایت فرهنگی ایران اسلامی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۲
  1. .... :
    02 ژوئن 20

    سلام خسته نباشد مشکلی نداره از مطالبتون درجای دیگر استفاده کرد

    • عبدالزهرا فاطمی :
      03 ژوئن 20

      سلام
      ممنونم ….اشکال نداره البته با ذکر لینک و اسم سایت

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.