قران کریم:
۞در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ ۞
Friday, 3 December , 2021
امروز : جمعه, ۱۲ آذر , ۱۴۰۰ - 28 ربيع ثاني 1443
  پرینتخانه » کشکول تاریخ انتشار : 12 آوریل 2019 - 7:52 |

شفاعت(۲)

در این آیات مجرمین به سبب چهار چیز از شفاعت محروم شده اند: ۱ـ ترک نماز(لَم نَکُ من المُصَلِّین) ۲ـ ترک زکات (وَ لَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ) در آن روز، تشریع صلوه بدین کیفیّت که ما امروز به جاى‏ مى آوریم نبود، و تشریع زکات نیز بدین صورت و کیفیّتى که ما امروز زکات مى‏دهیم […]

شفاعت(۲)

در این آیات مجرمین به سبب چهار چیز از شفاعت محروم شده اند:

۱ـ ترک نماز(لَم نَکُ من المُصَلِّین)

۲ـ ترک زکات (وَ لَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ)

در آن روز، تشریع صلوه بدین کیفیّت که ما امروز به جاى‏ مى آوریم نبود، و تشریع زکات نیز بدین صورت و کیفیّتى که ما امروز زکات مى‏دهیم نبود؛ بلکه مراد از نمازى که در این آیه وارد است که مجرمان مى‏گویند: ما از نماز گزاران نبوده‏ایم، مطلق توجّه به سوى خداست، با خضوع و خشوع مقام عبودیّت نسبت به ساحت قدس او جلّ و عزّ؛ و مراد از إطعام مسکین نیز مطلق انفاق بر فقیران و مسکینان فى سبیل الله بوده است.

۳ـ فرو رفتن درامور دنیوی(وَ کُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِینَ)

مراد از تعمّق و فرو رفتن در امور دنیوى، غور و بررسى مَلاهى دنیا و زَخارِف و زینتهاى آن است که انسان را از توجّه و اقبال به آخرت و روز جزا و پاداش باز مى‏دارد؛ و یا مراد، تعمّق در طعن به آیات خداست که توجّه به این آیات روز حساب را به یاد مى‏آورد و به بشارت و انذار و وعده و وعید، مردم را حرکت مى‏دهد.

۴ـ تکذیب کردن قیامت (وَ کُنَّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ)

مراد از تَکْذیب یَومِ الدّین که معلوم است همان عدم اقرار و اعتراف به معاد و بازگشت انسان به سراى أبدیّت و جاودانى و موقف قیامت است.

و واضح است که به واسطه تلبّس به این صفات چهارگانه؛ یعنى ترک نماز، و ترک انفاق در راه خدا، و خوض و غور در ملاهى و مَناهى و یا در طعن به آیات خدا، و در تکذیب روز جزا و حساب، به کلّى ارکان دین منهدم مى‏شود. و امّا با تلبّس به صفات ضدّ آن یعنى نماز براى خدا، و انفاق در راه خدا، و اقتداء به اولیاى دین در اعراض از توجّه تامّ به امور اعتباریّه، و توجّه و اقبال به یوم لقاء الله و روز دیدار و زیارت خدا، اصول و اساس دین بر پاست.

(محمد حسین،حسینی، معاد شناسی،ص۲۴۲ـ۲۴۱)

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.