قران کریم:
۞در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ ۞
Friday, 3 December , 2021
امروز : جمعه, ۱۲ آذر , ۱۴۰۰ - 28 ربيع ثاني 1443
  پرینتخانه » معاد تاریخ انتشار : 12 آگوست 2020 - 2:25 |

ناسازگار بودن تجسم اعمال با شفاعت و تکفیر گناهان

  هر گاه عقوبت های اخروی تجسم اعمال باشد، عوامل تکفیر گناهان مانند شفاعت و نظایر آن چگونه قابل توجیه است؟ زیرا تجسم اعمال در حقیقت بر پایه اصل علیت و معلولیت که رابطه کار ونتیجه آن استوار است، ولی عوال تکفیر در صورتی قابل توجیه است که کیفرها ، اموری قراردادی و جعلی باشند. […]

ناسازگار بودن تجسم اعمال با شفاعت و تکفیر گناهان

 

هر گاه عقوبت های اخروی تجسم اعمال باشد، عوامل تکفیر گناهان مانند شفاعت و نظایر آن چگونه قابل توجیه است؟

زیرا تجسم اعمال در حقیقت بر پایه اصل علیت و معلولیت که رابطه کار ونتیجه آن استوار است، ولی عوال تکفیر در صورتی قابل توجیه است که کیفرها ، اموری قراردادی و جعلی باشند. همانگونه که در این جهان آنچه قابل عفو است احکام تکلیفی و آثار قراردادی جرائم است. ولی آثار وضعی آن ها قابل بخشش نیست. انسانی که باده مست کننده می نوشد، می توان از مجازات مقرر شده برای او چشم پوشی کرد ولی اثر مستی و دیگر عوارض تکوینی آن در بدن شراب خوار قابل بخشش نیست.

پاسخ:  آنچه از آیات و روایات مربوط به تجسم اعمال بر می آید این است که اعملا خوب یا بد انسان در شرایط خاص جهان دیگر ، به صورتی غیر از صورت دنیایی آن تجسم یافته و مایه ی سورر و شادمانی یا رنج و عذاب فاعل می گردد واین قانونی است که آفریدگار انسان  و جهان آن را استوار نموده است.ولی در کنار این قانون قوانین دیگری نیز دارد و آن این است که تجسم یاد شده فقط در شرایط معینی تحقق خواهد پذیرفت و نه به طور مطلق و در هر شرایطی و این دو قانون هیچ گونه منافاتی با یکدیگر ندارند .به عبارتی دیگر هر دو اصل امکان ذاتی دارند و تنها چیزی که لازم است این است که بر موزاین عدل و حکمت استوار باشد که با توجه به اینکه هر دو قانون را خداوند حکیم و عادل استوار نموده است، شرط مزبور محقق و قطعی است.                                     و به عبارتی دیگر:  هر آنچه در این جهان و جهان دیگر تحقق می یابد از مشیت حکیمانه خداوند سرچشمه می گیرد، و همانگونه که در نظام این جهان قانون علیت و معلولیت بر پایه شرایط خاص استوار است، در نظام دیگر نیز همینگونه است و همانگونه که توبه قبل از فرا رسیدن مرگ مانع از تجسم و تمثل گناه در سرای دیگر است،شفاعت و مانند آن نیز در جهان دیگر از موانع آن به شمار می رود و این خود یک قانون استوار از جانب آفریدگار دانا و حکیم است.

نویسنده : نوروزی دوست | منبع خبر : سایت ایران اسلامی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.